Skip to main content
Til toppen

Salgs- og leveringsbetingelser

1.            Generelt

1.1          Våre generelle salgs- og leveringsbetingelser ("Vilkårene") gjelder alle leveranser av varer og tjenester fra SensorNordic AS («Leverandøren») til våre Kunder. Eventuelle avvik eller særskilte avtaler skal fremkomme skriftlig.

1.2          Forholdet mellom Kunden og Leverandøren styres av Vilkårene, samt eventuelle Særvilkår og vedlegg som beskriver leveransen slik som tilbud, prislister o.l., heretter kalt "Avtalen". Særvilkår og andre endringer til Vilkårene skal legges ved som vedlegg som en del av Avtalen. Ved motstrid mellom Vilkår og Vedlegg, går Vedlegg foran Vilkår.

1.3          Leverandøren kan gjøre endringer i Vilkårene for tjenester som allerede leveres til Kunden, men kun dersom disse endringene ikke påvirker leveransen i vesentlig grad. Kunden skal varsles om slike endringer.

1.4          Leverandørens tilbud er gyldig i 30 dager fra tilbudsdato med mindre annet er avtalt.

 

2.            Varighet

2.1          Denne Avtalen gjelder fra oppstart og for perioden som er angitt i kontrakts formularet. Avtalen fornyes automatisk med ett år av gangen dersom avtalen ikke sies opp 3 måneder før utløp.

 

3.            Levering

3.1          Levering skjer til oppdragsadresse avtalt med kunden ved avtaleinngåelse, dersom særskilt oppdragsadresse ikke er avtalt vil Kundens registrerte forretningsadresse bli benyttet.

3.2          Leveransen anses utført når installasjon er ferdig fra Leverandørens side og leveransen kan tas i bruk. Ved vareleveranse uten installasjon anses leveransen utført når varene er ankommet Kundens oppgitte leveringsadresse.

 

4.            Retur og avbestilling

4.1          Varer kjøpt i nettbutikk eller varer bestilt pr e-post kan kun returneres etter avtale, og mot returomkostninger fastsatt til 10% av varens pris pluss returgebyr på kr. 250,-.

4.2          Returforespørsel må sendes Leverandøren innen 14 dager fra mottatt vare. Kun ubrukte varer i hele forpakninger og i original emballasje tas i retur. Retur skjer alltid for kjøpers regning og risiko.

4.3          Skaffevarer, kundetilpassede løsninger/varer eller hvis varene er en del av et installasjonsoppdrag, tas de ikke i retur.

 

5.            Priser og betaling

5.1          Vederlag

Priser er oppgitt i NOK eks. mva og andre skatter og avgifter. Dersom annet ikke er avtalt gjennomføres arbeid og reise i normal arbeidstid, virkedager 0800-1600. For arbeid og tjenester utenom normal arbeidstid gjelder følgende tillegg; Hverdager mellom 16:00 og 21:00 faktureres med 50% tillegg. Hverdager mellom 21:00 og 08:00 og i helger faktureres med 100% tillegg. Helligdager (unntatt ordinære søndager), og mellom 12:00 og 24:00 på jul-, pinse- og nyttårsaften faktureres med 133% tillegg.  Endringer eller tillegg til Avtalen faktureres etter gjeldende prisliste så lenge ikke annet er skriftlig avtalt.

5.2          Prisregulering

Leverandøren forbeholder seg retten til lovlig prisregulering ved endring i leveransen eller ved endring i pris- og lønnsjusteringer. Denne reguleringen foretas 1 gang per år. Ved endring i offentlige avgifter, gebyrer og/eller lover og forskrifter, og disse endringen medfører økte kostnader, forbeholder Leverandøren seg retten til prisjustering utover årlig regulering i takt med økte kostnader. Reguleringen skjer med virkning fra den dato Leverandøren varsler Kunden.

5.3          Betaling

Dersom annet ikke er avtalt så faktureres leveranser og delleveranser inntil NOK 100.000 med 14 dager forfall fra leveringsdato. Ved kun vare og utstyrsleveranse, samt sum over NOK 100.000 faktureres 40% ved bestilling og 60% ved leveranse. Prosjekter og installasjoner over NOK 100.000 faktureres som følger:

  • 10 % av total kontraktssum ved mottatt skriftlig bestilling.
  • 30% av total kontraktssum ved oppstart kontraktsarbeid.
  • 40 % av total kontraktssum ved leveranse og oppstart arbeid på avtalt leveringssted.
  • 20 % ved overlevering.

5.4          Tillegg

Om ikke annet er avtalt skriftlig, tilkommer følgende kostnader:

  • Fremføring av 230V og nettverkspunkt til sentralutstyr.
  • Merkostnader som følger av Kundens ønske om endringer eller tillegg etter avtaleinngåelsen.
  • Merkostnader og arbeid som skyldes andre entreprisers manglende fremdrift eller feil.
  • Overtidstillegg knyttet til arbeid utenfor Normal Arbeidstid bestilt av Kunden.
  • Merkostnader eller tap som følge av forhold som Kunden eller Kundens representant er ansvarlig eller har risikoen for.
  • Branntetting, kjerneboring, etablering av føringsveier o.l.
  • Leie av lift eller stilas.
  • Fraktkostnader.
  • Kostnader til parkering og bom.

5.5          Forsinket betaling

Ved forsinket betaling påløper rente etter lov om renter ved forsinket betaling og purregebyr. Kunden kan ikke holde tilbake hele eller deler av kjøpesum grunnet eventuelle motkrav. Ved betalingsmislighold har Leverandøren rett til å heve Avtalen med 14 dagers skriftlig varsel. Ved heving grunnet forsinket betaling kan Leverandøren stanse leveransen/tjenesten med umiddelbar virkning.  Alt utført arbeid, prosjektering o.l. faktureres i h.t. gjeldende timepriser. Utstyr som er bestilt til den spesifikke Avtalen vil bli fakturert i h.t. prisliste.

5.6          Løpende avtale

Løpende avtale faktureres forskuddsvis pr. kvartal. Dersom annet ikke er avtalt forfaller kravet til betaling 14 dager etter fakturadato.

 

6.            Mislighold - Reklamasjon

6.1          Utbedring foretas i normal arbeidstid, virkedager mellom 0800 og 1600. Leverandøren har rett til å få dekket sine reiseutgifter. Brukerfeil eller endinger Kunden har gjort, og som ikke er godkjent av Leverandøren, dekkes ikke av reklamasjonsretten. Ved vesentlig mislighold av Avtalen, kan den berørte part sette en rimelig frist for at forholdet skal bli rettet. Er misligholdet ikke rettet opp innen fristens utløp, kan den berørte part si opp avtalen med 60 dagers varsel.

 

7.            Leverandørens garantiansvar

7.1          Leverandørens garantiansvar omfatter ikke kostnader til utskifting, reisekostnader, leie av spesialverktøy o.l. for å bytte komponenter dekket av garantien. Kostnader til dette dekkes likevel dersom feilen skyldes feil montering eller bruk fra Leverandørens side.  Garantiansvaret gjelder ikke oppgradering av programvare og utstyr levert av andre enn Leverandøren selv om dette er nødvendig for at leveransen skal fungere. Leverandøren har ved reklamasjon av mangler rett til, etter eget valg, enten å foreta utbedring/reparasjon, omlevering, eller yte et forholdsmessig prisavslag.

7.2          Leverandøren påtar seg garantiansvar i 12 måneder etter at leveransen er utført. Reklamasjon kan bare gjøres gjeldende dersom Kunden reklamerer skriftlig innen 30 dager fra mangelen ble eller burde vært oppdaget. Leverandøren dekker ikke skade som skyldes ytre påvirkning, feil bruk eller feil i tredjeparts programvare.

 

8.            Ansvarsbegrensning

8.1          Ansvar ved direkte og indirekte tap

Partene er kun ansvarlig for direkte økonomisk tap som følge av partens egne feil eller forsømmelser. En part er ikke ansvarlig for den annen parts indirekte tap slik som tap av fortjeneste, omsetning, tapte innsparinger, erstatningskrav fra tredjepart og tap som følge av ytre påvirkninger, tap som skyldes utløst alarm eller tap som skyldes tredje parts programvare. Dette uavhengig av om det kan tilbakeføres til en mangel eller forsinkelse.

8.2          Leverandørens ansvar

Dersom annet ikke er avtalt, er Leverandørens samlede ansvar under Avtalen begrenset til Avtalens samlede årlige verdi men begrenset opp til NOK 1.000.000,-. Beløpsgrensen er per installasjonsadresse. Begrensingen kan ikke gjøres gjeldende i den utstrekning tapet er forårsaket ved grov uaktsomhet eller forsett.

8.3          Varsling

Kunden må omgående og skriftlig melde ifra om inntruffet skade, eller forhold som kan føre til erstatningskrav.

 

9.            Salgspant

9.1          Leverandøren har salgspant i leveransen inntil hele kjøpe- summen med tillegg av eventuelle renter og omkostninger er betalt. Leverandøren har rett til å ta hele leveransen tilbake ved betalingsmislighold.

 

10.          Force majeure

10.1       Partene er ikke forpliktet til å oppfylle avtalen når oppfyllelsen hindres av Force Majeure. Som Force Majeure regnes enhver hindring som ligger utenfor Partenes kontroll og som partene ikke med rimelighet kunne forventes å ha forutsett ved Avtalens inngåelse. Force Majeure kan ikke påberopes dersom Parten med rimelige midler kan omgå hindringen. Dersom en force majeure situasjon påfører Leverandøren økte kostnader, kan Leverandøren kreve vederlaget justert slik at kostnadsøkningen kompenseres. Justeringen bortfaller når force majeure- eller den uforutsette situasjonen opphører.

 

11.          Underleverandører

11.1       Leverandøren kan bruke underleverandører for å oppfylle sine plikter etter avtalen. Leverandøren er ansvarlig for ytelsene fra egne underleverandører.

 

12.          Taushetsplikt

12.1       Begge parter har taushetsplikt og skal ikke la uvedkommende få adgang til opplysninger som gjelder den annen parts tekniske løsninger, priser, personalforhold eller forretningsmessige hemmeligheter som parten får kunnskap om i forbindelse med avtaleinngåelse og gjennomføring av leveransen.

 

13.          Overdragelse

13.1       Kunden kan ikke overdra avtalen til tredjepart uten Leverandørens skriftlige samtykke.

 

14.          Lovvalg - Tvister

14.1       Avtalen reguleres av norsk rett. Partene vil forsøke å løse uenigheter via forhandlinger. Dersom partene ikke blir enige, skal tvist avgjøres i de ordinære domstoler. Verneting er i Leverandørens forretningsadresses rettskrets.

 

 

 

Lenker
Language
Min side